Update 15 - MADAGASKAR

30 december 2012 - Antananarivo, Madagaskar

Maandag 24 december

De dag voor kerst. Omdat er hier enkel de eerste kerstdag wordt gevierd is, staat er hier de dag voor kerst en vooral op kerstavond wat meer op het programma. In de ochtend sta ik vroeg op. Anna voelt zich nog niet zo lekker en na een nacht slecht slapen blijft ze liggen. Ikzelf heb ook niet echt prettig geslapen en sta om half 6 al naast mijn bed. Ik lig toch niet lekker en in slapen vallen zal ook niet meer lukken. Ik zou Honorine echter ook helpen met het bereiden van de beignets voor de vrouwen en minderjarige in de gevangenis. Honorine is natuurlijk nog vroeger opgestaan en is al bezig met de beignets. Om een uur of acht lopen we al richting het dorp. Als eerste gaan we langs bij de gevangenis. Onderweg halen we nog de oudste dochter op van de vrouw die pas met andere zeven jongens in het gevang gezet is. We kopen onderweg snoepjes en voor de gevangenis verdelen we alles in de zakjes. Iets extra’s voor kerst. We verdelen de zakjes over alle minderjarige jongens. Ondertussen hebben we de dochter bij haar moeder gelaten. Twee van de zeven jongens van die zelfde familieleden komt de zak voor hun ophalen. Honorine en ik gaan dan ook langs bij de vrouwen. Dan pas beseffen we dat de beignets voor de vrouwen waarschijnlijk bij de zak voor de zeven jongens inzit.. Voor de jongens dus wel een erg gulle gift. Zo met z’n zevenen zo’n bijna dertig stuks aan beignet en een grote zak snoep. Nou een gelukje! Honorine en ik zijn nog wat snoep en bananen voor de vrouwen gaan halen, om ze niet teleur te stellen. De dochter van de vrouw loopt daarna weer met ons mee terug. Honorine moet nog iets anders afleveren aan het andere eind van het dorp waar we met de Pousse-pousse heenrijden. Ik heb er nog steeds een raar gevoel bij als ik in zo’n ding stap, maar het scheelt een hoop in tijd. Nadat we het geld hebben afgegeven gaan we op weg naar de andere weeskinderen die een stuk verderop wonen en waar we laatst niet meer de tijd voor hadden om langs te gaan. We kopen moevbollen voor de kinderen. We krijgen de kinderen echter zelf niet te zien, want ze schijnen er zelf niet te zijn, maar we laten het lekkers vol vertrouwen achter bij de verantwoordelijke van de buurt. Na nog wat inkopen voor het kerstmaal morgen en een grote zak met rijst die Honorine rond deze tijd altijd in voorraad achter de hand wil hebben om uit te kunnen delen aan de vrouwen in de buurt en extra’s aan mensen die aankomen lopen voor hulp. Alles uit de goede kerstgedachte. De grote zak rijst naar boven sjouwen is ons iets te zwaar, dus we keren terug naar huis met de taxi. Thuis aangekomen is het al bijna lunchtijd. Ieder eet snel zijn bordje en er zijn al wat kinderen onderweg naar de kleuterklas, die vandaag dienst doet als kerk. Rond een uur of twee lopen ook wij die kant op. Alle kinderen zijn druk bezig met de verbouwing van de kleuterklas. Er worden peertjes in de stoppen gedraaid, de tafels van de kleuters worden banken, er worden schermen neergezet en gordijnen halverwege het lokaal opgehangen die dienst zullen doen als gordijn tijdens het kerstoptreden. Er wordt eerst een mis gehouden. Een lange mis is het niet. Daarna komt er iets veel leukers. Zodra het lokaal is volgestroomd met mensen en kinderen van de buurt begint het kerststuk dat de kinderen al weken aan het voorbereiden zijn. Er word gezongen en gedanst en er wordt ook echt een kerstverhaal verteld. De taal begrijpen we niet maar de voorstelling zelf spreek redelijk voor zich. Het is leuk om te zien. Ik maak een paar foto’s en filmpjes en na de dienst die toch nog wel heel lang duurt delen we aan ieder snoepjes uit. Anna en ik helpen met het opruimen. Er wordt een taxi gebeld voor alle spullen en benodigdheden. Deze worden naar de kerk in het dorp gebracht. Vanavond zullen ze nogmaals het kerststuk daar opvoeren. Pas na zessen zijn we weer terug thuis. Een groot deel van de kinderen heeft al gegeten en is al door naar de kerk. Anna en ik krijgen nog snel wat patatjes voorgeschoteld en ook dan vertrekt Honorine naar de kerkdienst in het dorp. De kleine kinderen blijven thuis achter en enkel de ouderen zullen nogmaals optreden. Ik besluit mee te gaan naar de kerkdienst. Anna blijft thuis. Ik heb geen idee wat ik moet verwachten, maar ben benieuwd en het is geen probleem als ik meega. Met de taxi rijden we samen met Lola en Fahra en Miangaly naar het dorp. De kerk waar wij heen gaan is niet ver weg. Achter het straatje met de vele souvenirwinkeltjes. De dienst is al begonnen en de kerk zit goed vol, als we rond half negen de kerk binnenlopen. Ik weet nu even niet zo zeker meer of het wel een goed idee was mee te komen. Een hele kerk vol en ik als enigste blanke. Maar gelukkig zit ik tussen Honorine en Fahra in en is het best gezellig. Er wordt eerst wat gepredikt en daarna wordt er gezongen door meerdere zanggroepen, worden er nog wat praatjes gehouden door mensen uit het dorp en dansen ook de kinderen van het weeshuis een paar dansjes. Het duurt en duurt maar en de banken zitten, zoals meestal in kerken, niet echt comfortabel. Het is al middernacht als de kinderen beginnen met hun kerststuk. Een deel van de dansen die ze vanmiddag tussen het verhaal door opvoerden hebben ze al gedanst, maar nog is de dienst niet klaar voor half twee. Ieder krijgt nog wat snoepjes mee, vandaar dat er ook nog zoveel kinderen waren  denk ik. Tijdens de dienst hield niet iedereen ook meer de ogen open. Ik moest ook echt mijn best doen. Zo laat ben ik in geen tijden opgebleven en na een slechte nacht gisteravond en vanmorgen vroeg op ben ik blij als we kunnen gaan. Er rijden echter geen taxi’s meer en we zijn dus gedwongen met de hele groep en alle spullen terug naar boven te lopen. Het miezert, het regent, maar na tweeen zijn we dan allemaal weer terug thuis. De frisse buitenlucht heeft ervoor gezorgd dat we terug konden lopen, maar ieder is echt moe en we trekken snel door naar bed.

Dinsdag 25 december

Kerstochtend. Uitgeslapen tot half acht, was ook echt wel even nodig maar al mijn slaap moet ik de komende dagen nog inhalen. Na een ontbijtje trekt iedereen het huis uit naar de ochtendmis in het klaslokaal van de kleuters. Anna en ik gaan mee. Ook deze tafels zitten niet echt lekker en ook al duurt het maar twee uur, het is voor mij lang genoeg om overmant te worden door moeheid. Ik ben echter niet de enigste hoor. Na de dienst trek ik me snel terug op de kamer. Ik voel me door de moeheid denk ik niet echt heel lekker en de diarree komt misschien toch bij Anna vandaan die daar de afgelopen dagen ook veel last van heeft gehad. Een paracetamol en maar hopen dat het niet erger wordt. Ik voel me niet echt veel beter, maar het kerstmaal wordt al geserveerd. Heerlijk bereid varkensvlees, rijst en komkommersalade. Erg lekker! Kortom een echt kerstmaal. We eten met z’n alle samen, erg gezellig. Na het kerstmaal ga ik even boven de blog bijwerken, even rustig aan doen toch maar vandaag.. :( In de middag nemen we wat knutselspullen mee naar beneden. Na de zon van vanmorgen is het een beetje gaan miezeren dus lekker binnenblijf weer. Ik denk nu toch wel het griepje van Anna te hebben overgenomen. Hoge koorts, hoofdpijn, buikpijn. Maar op tijd vanavond mijn bed in en hopen dat het snel weer over gaat.

Woensdag 26 december

Redelijk kunnen slapen vannacht. Enkel hoge koorts en last van koortsdromen gehad en nog zwetend wakker geworden. Na me rustig aan te hebben omgekleed en wat te hebben gegeten wordt ik gemaand me vandaag toch ook nog maar even rustig te houden. Anna heeft twee uur Franse les vanmorgen, beginnend om negen uur. Tegen half negen daalt zij dus af naar het Alliance Française. Ik heb me rustig gehouden op mijn kamer, terwijl de rest van het weeshuis nogmaals naar de kerk is.

Anna is echter om een uur of tien al weer terug. Haar lerares is niet komen opdagen. Na een half uur te hebben gewacht voor het Alliance Francaise is maar gegaan en heeft ze nog wat water voor ons beide meegenomen. Natuurlijk wel weer erg vervelend en we zullen daar nog maar even achteraan bellen.. Nadat de kinderen allen weer terug gekomen zijn gaan we lunchen. Echt veel trek heb ik niet, maar een beetje wortelsalade met een stukje brood gaat er nog wel in. Voor de rest houd ik me vandaag dus maar zo rustig mogelijk. Hopen dat ik me daardoor sneller beter voel. Heb uiteindelijk toch de hele dag op bed moeten liggen, nog steeds hoge koorts hoofdpijn en eigenlijk overal pijn echt grieperig dus. Vanavond in ieder geval maar op tijd naar bed.

Donderdag 27 september

Vanmorgen weer zwetend wakker en helemaal honderdprocent voel ik me nog niet, maar gelukkig is het ook hier vakantie en kunnen we rustig aan beginnen. Na het ontbijt heb ik me maar weer even rustig gehouden. Zodra ik iets gegeten heb begint mijn maag weer te rommelen.. Helaas voelt Anna zich ook weer niet lekker, dus kan ik ook niet blijven liggen. Na de lunch daal ik met Honorine af naar het dorp, weliswaar met taxi want de zon brand erg fel en zelfs als je je wel fit voelt is dat niet heel prettig. Met de taxi gaat het een stuk sneller en hebben we binnen een half uur eten voor de jongens en meisjes afgezet die de hele dag CDs aan het verkopen zijn voor een zakcentje, hebben we vlees en vis voor morgen kunnen kopen, heeft Honorine wat kunnen afbetalen en heb ik water voor ons gehaald en nog wat extra’s voor Anna. Daarna maar weer even bijkomen en mijn buik begint al weer op te spelen. Na even te hebben gelegen gaat het gelukkig weer wat beter en besluit ik een douch te nemen die voor de verandering eens heerlijk warm is. Door de douch knap ik een beetje op. Tussen de middag nemen we wederom wat knutselspullen mee naar beneden en oude tijdschriften die Remi ons heeft meegegeven. We kunnen ze leuk verknippen en opplakken. Het is erg geslaagd. Verder werk ik die middag rustig een beetje ons uitgavenboekje bij en na een lichte maaltijd ’s avonds weer richting bed.

Vrijdag 28 september

De wekelijkse boodschappen voor de gevangenis worden gedaan. Ik daal samen met Honorine en Anna af naar de gevangenis. We kopen alle rijst en groenten in, verdelen deze in zakken en brengen ze langs bij de vrouwen en minderjarige jongens. Het aantal jongens en vrouwen is inmiddels al weer gestegen. We helpen nu elke week zo’n achttien vrouwen, er waren er tien in het begin, en zo’n 28 jongens, wat er eerst 18 waren. Daarna doen we nog wat boodschappen voor thuis op de markt. We nemen de taxi terug naar huis. Het is vakantie hier en de kinderen spelen de hele dag wat rond en we kunnen het allemaal lekker rustig aan doen. We zitten gezellig wat buiten en ook na de lunch doen we niet echt veel eigenlijk.. We spelen wat met de kinderen en helpen met het verwijderen van de steentjes uit de rijst voor het gekookt kan worden en meer valt er eigenlijk ook niet te doen. De kinderen kijken deze avond een film in de kamer naast ons en ik lees lekker wat in mijn boek. Best wel lekker rustig, zo even in de vakantie.

Zaterdag 29 september

Ik voel me vandaag eindelijk een stuk beter. We kunnen weer heel wat ondernemen. ’s Ochtends halen Anna en Honorine wat boodschappen in het dorp. Ik maak de kamer wat aan kant en help Veronique met de komkommersalade voor vanmiddag. Na de lunch vertrekken Anna en ik naar de stad. We gaan onder andere langs het restaurant Jonathan. We willen iedereen van het weeshuis en alle omwonende en aanhang, zondag 6 januari meenemen naar het restaurant voor een etentje. We gaan kijken wat er mogelijk is. We treffen een hele enthousiaste vrouw achter de balie aan. Ze zorgt dat wij zondag met een groep van zestig man kunnen eten bij hun. Eventuele ideeën ter aankleding kunnen we bij haar kwijt en ook alles wat betreft het bestellen is mogelijk. We mogen een kaart meenemen zodat wij alvast de bestellingen op kunnen nemen en we kunnen deze dan voor komende vrijdag afleveren zodat ze rekening kunnen houden met de inkopen en kunnen zorgen dat er voor ieder zondagmiddag wat klaarstaat. Als we nog meer wensen hebben kunnen we het laten weten. Ik werd er zelf ook helemaal enthousiast van. Leuk dat het zo geregeld is. Verder halen we nog het één en ander in het dorp. We lopen terug met wat extra’s voor de kinderen en delen de koekjes bij aankomst thuis uit. Verder die middag zijn we wat buiten en helpen we mee met de bereiding van het middageten voor morgen. Een deel van de jongens komt voor het eten aanlopen met een zwarte papegaai, die ze ergens in de bossen gevonden hebben. Hij is een beetje gehavend en gewond. We hebben er dus nu nog een huisdier bij. Afgelopen week haalden de kinderen ook ergens een puppy ergens vandaan. Hopen dat de papegaai ’s nachts iets minder lawaai maakt :) Na het eten, trekken Anna en ik ons weer gezellig terug op onze kamer. Eens kijken of wij ook van die mooie vlechtwerken in het haar kunnen creëren als alle kinderen hier in het haar krijgen. Het resultaat is matig :)

Zondag 30 september

Het miezert en het is wat frisjes. We slaan beide de douche vandaag maar even over. De boiler is vast nog niet goed opgewarmd, eerder zelfs afgekoeld.. Het huis loopt leeg, want iedereen vertrekt naar de kerkdienst. Ik doe de was en niet veel daarna komt iedereen ook al weer terug. Na de lunch tussen de middag is de zon inmiddels doorgekomen en trekken we allemaal naar buiten. Anna en ik halen de knutsel-, teken- en verf- en schminkspullen naar beneden die wij nog volop boven op onze kamer hebben liggen. Nu het vakantie is hebben de kinderen daar alle tijd voor. Het voelt deze middag als een nazomer. Het is lekker warm met de zon en er waait een lichte wind. Ik voel me hier echt thuis, als één grote familie hier zo gezamenlijk. Ik ga het echt allemaal ontzettend missen, als we weer terug gaan. :)

1. Fam. Bolhuis:
    30 december 2012
    He Noor, leuk om je verhalen te lezen en de foto's te volgen ! We lezen af en toe een stukje van je reisverslagen en zien dat je het er zeer goed naar je zin hebt. Geniet er nog even van daar, namens ons allemaal een fijne jaarwisseling en tot snel ! Liefs de familie Bolhuis
  2. Edith en Dick Jan:
    30 december 2012
    Lieve Noor, wat maak je ontzettend veel mee! Leuke en minder leuke dingen, maar wat ben je een kanjer door steeds weer het positieve in te zien en dóór te gaan. Ik hoop dat je gezondheid het nu niet meer laat afweten, maar ja, zoals je al schreef krijgt je lijf het behoorlijk te verduren door het andere voedsel en de omstandigheden daar. Ik hoop dat je 2013 goed ingaat en wens je en ook Anne en alle anderen een mooi nieuwjaar toe! We kijken wel uit naar jouw terugkeer naar Nederland en willen natuurlijk alles horen en weten over Madagaskar enz... (terwijl jouw verslagen al zo uitgebreid weergegeven zijn!). Veel liefs en tot gauw, Edith, Dick Jan en Jelte.