Update 2 - MADAGASKAR

18 oktober 2012 - Antananarivo, Madagaskar

Bij deze het eerste gedeelte van de rondreis. Ik post niet alles direct in één keer, het kost vrij veel tijd alles uit mijn reisdagboek over te typen op de computer, maar ik zal proberen alles er deze week op te zetten en alles bij te werken:)  Liefs,
Update rondreis door Madagascar – week 1
Zondag 23 september
Vandaag de start dag van de rondreis, al hoewel, de rest van de groep komt vanavond pas om 22.05 uur aan met het vliegtuig. Dus we zullen het grootste deel van de dag nog met z’n tweeën in het weeshuis en onderweg zijn. Opgestaan op de eerste zondag hier in Madagascar. De zondag begint hier wat rustiger, net als in Nederland is de zondag hier een beetje een rustdag. Om zeven uur zaten we aan het ontbijt. Na het ontbijt zijn we nog even de laatste dingen gaan inpakken voor de rondreis. Op zondag gaan echter ook alle kinderen van het weeshuis naar de mis, gehouden in het klaslokaaltje van de kleutergroep op het schooltje waar wij straks les gaan geven. Om een uur of negen begon de dienst. Anna en ik besloten mee te gaan. De mis begon met wat gezang, daarna met het voordragen van een heel verhaal en werd afgesloten met nogmaals wat gezang. Om elf uur was de mis afgelopen. Wel een bijzondere ervaring. De mis was echter geen swingend gospelkoor zoals te zien is in films van Afro-Amerikanen en als in Afrika. Nee, volgens mij hangen zij hier het katholieke geloof aan. Rond een uur of één zouden wij beide door een taxi van Marc worden opgehaald. We hebben wat eerder geluncht zodat we op tijd mee konden. Toch hebben we nog tot een uur of drie moeten wachten eer de taxi ons ophalen kwam. Tijdens het wachten hebben we de kinderen wat bellenblaas gegeven om mee te spelen. Het was een groot succes! Met de taxi zijn we via Remi naar Tana gereden. Het was leuk Remi, Maiya en de honden Pluto en Pumba weer te zien. We hebben Marc nu ook echt ontmoet. Hij kwam heel aardig over. Verder hebben we lang in de auto gezeten. Rond half negen zijn we ‘s avonds aangekomen in het IC hotel. We werden met de bagage geholpen door de lobby naar kamer 8, nog net een glimp opgevangen van het buitenzwembad van het hotel. De reis stond bekend om basic accommodatie, dus we hadden weinig verwacht. Dit hotel echter viel geheel mee: een mooi ingerichte kamer met hemelbed. In de context van de kamer en het gehele hotel voelde me ik wat ongepast. Ik zag nu pas hoe vies alles geworden was van het stof tijdens ons verblijf de afgelopen dagen in Ambositra. Na een lekkere warme douch nu ook weer lekker warm en schoon. We zijn in het restaurant een aardbei-ananas-smoothie gaan halen en op onze kamer hebben we nog een abrikoze-muslireep gegeten. Deze zat nog steeds in de tas van de heenvlucht vliegtuig. Inmiddels hebben we ook onze reisleider Patrick gesproken. Hij stelde zich voor en liet ons weten straks de groep te gaan ophalen van het vliegveld. In eerste instantie wilde Anna en ik wel wachten op aankomst van de groep in het hotel. Maar het werd wel heel laat en we zijn dan toch maar gaan slapen.
Maandag 24 september
Vandaag dan onze echte eerste dag met de rondreis van Shoestring. Ik ben wel benieuwd naar de mensen. Om negen uur zouden we met de bus vertrekken naar onze eerste bestemming, Ambositra. Lekker heen en weer dus :) Gelukkig hebben we prima geslapen en ook heerlijk ontbeten met moevakasie-broodjes, flensjes, sinaasappelmarmelade, ananas- en aardbeisap. De eerste medereizigers hebben we al ontmoet in de ontbijtzaal. De groep bestaat uit tien reizigers en één begeleider. Acht vrouwen en twee mannen. De leeftijd verschilt van de oudste vrouw rond de zestig en het jongste stel in de dertig, de rest zit er qua leeftijd tussen. Wij zijn echter wel de jongste. Met een ruime en vrij luxe bus zijn we dus eerst geheel weer terug gereden naar Ambositra, naar het Motel Violette. We hebben onderweg vele tussenstops gemaakt. Tussenstops voor foto’s onderweg, het inkopen doen van de lunch, een picknick als lunch, een verwerkingsplek van aluminium, graftombes typerend voor het hoog gebied, een miniatuur makerij, een edelstenen winkeltje en een stop in de grootste hoofdstraat van Ambositra. Het is een leuke groep met aardige mensen en we hebben al veel geleerd van de gids. Bij aankomst ‘s avonds zijn we eerst langs een restaurant vlakbij het hotel gereden voor de bestelling van het avondeten. Het schijnt hier allemaal wat langer te duren. Dus ter voorkoming van lange wachttijd voor het eten zijn we eerst gaan bestellen. Daarna zijn we doorgereden naar het hotel waar we de komende twee dagen zullen verblijven. Een wat simpel hotel, maar prima voor de overnachting. Rond half negen zijn we gaan eten. Ik heb rijst met groenten en een vruchtensap van cirtusvruchten en Papaya gehad . Verder heb ik mijn Lariam keurig ingenomen hoor :) We hebben direct ook doorgegeven wat we de volgende dag voor ontbijt zouden willen.
Dinsdag 25 september
Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan en hebben we vroeg ontbeten voor een flinke wandeling door ‘The Highlands’ van Madagascar. We zouden vandaag worden begeleidt door de gids Robin. Na twee uur rijden tot aan het startpunt van de wandeling in een dorpje, zijn we gaan lopen door een landschap van bergen, rotsen en grasland. In dit landschap lag een klein dorpje dat nog steeds bestaat uit de traditioneel gebouwde huisjes. In beide dorpjes wordt veel aan houtsnijwerk gedaan. Hier staat het plaatsje Ambositra en de streek daaromheen bekend om. Vanuit het eerste dorp liepen een aantal jongens mee ter hulp, maar vooral ook met de redden ons hun houtsnijwerk te verkopen. In het dorpje waar we na flinke wandeling en picknick onderweg zijn aangekomen wemelde het van de kinderen. Naar verluidt woont er een handje vol volwassenen en zo’n tweehonderd kinderen. De kleine huisjes allen door rook zwart geblakerd, gaven het gehele dorp een armoedige sfeer. Het deed mij denken aan een museum over de middeleeuwen. Ik had geen idee dat mensen nog steeds zo onder deze omstandigheden leven. In het huisje van het hoofd van het dorp werden we ontvangen. Als dank hebben we hem wat te eten voor de rest van het dorp achtergelaten. Na de terug wandeling zijn we teruggereden naar het hotel in Ambositra. Na een douch en gegrilde vis en rijst als avondeten, hebben we gezellig nog even met de groep nagepraat en zijn toen gaan slapen.
Woensdag 26 september.
Ontbeten met een ontbijt Oriental: stokbrood, ei, vruchtensap, chocoladebroodje en croissant (dus redelijk vol!), weer op pad met de bus naar het volgende dorp, Ranomafana. Het dorpje ligt aan het regenwoud, zo’n vier keer de kooktijd van rijst (is zo’n twee uur) verwijderd van Ambositra. Voor vertrek uit het dorp Ambositra zijn nog langs een werkplaats voor houtsnijwerk geweest. Natuurlijk zijn we onderweg nog een aantal maal getopt voor het strekken van de benen, het maken van foto’s, een bezoek aan een grote markt en voor de lunch. De naam van het dorp draagt de naam dat vanuit het Arabisch vertaald woensdag heet. Wat de naam dan precies is kan ik niet meer navertellen, maar het schijnt dat meerdere dorpen de naam dragen van de dag waarop er daar markt gehouden wordt. Op de markt hebben we veelal foto’s gemaakt. Ik voelde me nu wel echt toerist, maar voor hun zijn we net zo’n grote attractie als de markt voor ons is. Velen vroegen naar een foto en we werden veel nagekeken en nagewezen, maar de sfeer van een markt vind ik altijd leuk. Het schijnt dat deze markten voor de bevolking in de omgeving, veelal dienen als ontmoetingsplek, veelal ook de enige plek om sociale contacten op te doen en familie en vrienden weer te ontmoeten. Zo komen er ook vele jongeren naar de markt opzoek naar een leeftijdsgenoot. Jongens schijnen een kam in het haar te dragen wanneer ze vrijgezel zijn en opzoek zijn naar een vriendin. Hier heb ik helaas geen foto van genomen, omdat dit ons pas de terugweg in de bus werd vertel. We hebben een dorpje verderop geluncht. De lunch bestond uit traditionele Malagasy gerechten: rijst met saffraan, rundvlees met groene groenten, varkensvlees met boontjes, spiesjes met rund en wat groenten, groenten met gember en toe een schaal met ananas, mandarijn, bananen en mineola’s. Als verrassing werd er nog voor ons op traditionele Malagasy-wijze gedanst. Het ‘Ihary hotel’ in Ranomafana, waar we niet veel later na de lunch arriveerde en we voor de komende twee dagen zullen verblijven, oogt prima. We sliepen per twee in aparte huisjes, ons huisje met uitzicht op een grote rivier en omringt door het regenwoud. Na aankomst een uurtje rust voor een avondwandeling van uur waarin we veel nacht actieve diertjes hebben gespot. ‘s Avonds warme tomatensoep gegeten en daarna weer op bed.
Donderdag 27 september
Een rustig beging vandaag: opstaan en rond een uur of zeven aan het ontbijt. Vandaag staat er een ruim zes uur durende wandeling door het regenwoud op het programma. Tijdens de wandeling hebben we veel moois van het regenwoud gezien en wat bijzondere dieren, zoals een geko in de vorm van een verdort blad, een kameleon met schutkleur op boomstam, twee soorten maki’s, een ander soort geko en een roodbruin gekleurde mangoo. We eindigde de wandeling met een bezoek aan een hele mooie waterval. Rond een uur of drie waren we terug bij het hotel en na een douch ben ik weer even mijn dagboek gaan bijwerken en hebben we de middag wat rustig aan kunnen doen. ’s Avonds hebben we wederom weer lekker gegeten en hebben ik een nieuw spel geleerd, Solitair genaamd. Weer redelijk op tijd weer naar bed want morgenvroeg weer op.
Vrijdag 28 september
Weer een doorreis dagje. Op naar het dorpje Isalo. Onderweg gestopt bij een winkel en galerij van een fotograaf, een picknick na wandeling, ringstaart maki’s gezien en enkele stops voor foto’s, het strekken van de benen en het bijvullen van de tank van de bus. Rond een uur of vier worden we in ‘Hotel D’Isalo’ opgewacht met een welkoms-drankje. Na wat opfrissen heerlijke gamba’s aan een spies en veel frietjes met mayonaise! Het landschap om ons heen is inmiddels veranderd in een roodkleurige steppe omgeving. Een heel verschil met het groene vochtige regenwoud waarvandaan we vanmorgen vertrokken.
Zaterdag 29 september
Ontbeten met een ‘Petit dejeuner Simple’, of te wel brood met boter en vijgenjam. Daarna, gestoken in een wandeloutfit, met de bus naar een bergachtig gebied, ook wel de Canyon van Madagascar genoemd. Een wandeling door de bergen en rotsten, een stop bij een waterval en een meertje met mogelijkheid tot zwemmen. Na een sandwich als lunch op een camping zijn we verder doorgelopen door een bergkloof naar nog twee meertje, ‘La piscine Bleu’ en ‘La piscine Noir’. Ook hier hebben we weer even kunnen afkoelen in het water. De omgeving is echt ontzettend mooi. Een paradijs als te zien is in van die reisgidsen. Een gek idee dat wij daar nu zelf doorheen lopen! Aan het einde van de middag keren we terug naar het hotel waar we opnieuw nog even een duik nemen in het zwembad voor het diner. Na de ‘salade fruit de mer’ voldaan en voor de eerste keer toch wel een beetje moe naar bed :)
Zondag 30 september
S’ Ochtends opnieuw aan een ‘Petit dejeuner Simple’ en daarna de tassen voor de opgeruimde kamer en weer onderweg met de bus naar het volgende hotel. Het volgende hotel is gelegen aan de oostkust en draagt de naam ‘La Belle Vue’. Na de rit met onderweg een tussenstop voor lunch, foto’s en het strekken van de benen, aangekomen in het hotel met inderdaad een prachtig uitzicht :) Anna en ik kregen een kamer toegewezen met twee bedden, een badkamer, wc en uitzicht op een wit strand en een helder blauwe zee. Geheel prima, maar ons was eigenlijk een strandhuisje beloofd en na navraag werd voor een deel van de groep een strandhuisje schoongemaakt voor de volgende dag. Wat mij betreft hadden we niet uit eerdere kamer hoeven gaan, maar het strandhuisje heeft wel een zitplek buiten en ligt echt aan het strand. Maar voor de eerste nacht dus een verblijf in kamer 12. ’s Avonds stond er voor ons een buffet klaar in het restaurant. We hebben er lekker gegeten en zijn na nog wat natafelen gaan slapen.