Update 3 - MADAGASKAR

18 oktober 2012 - Antananarivo, Madagaskar

Update rondreis door Madagaskar – week 2

Maandag 1 oktober

Vandaag hoef ik niet veel op te schrijven, want veel hebben we ook niet gedaan. ‘s Ochtends ontbeten, tot een uur of één op het strand lopen, liggen, zitten, Anna heeft haar haar laten invlechten en ‘s middags hebben we met de groep een lunch geregeld. De lunch is geregeld met een lokale visser die ‘s ochtends de vis voor ons gevangen heeft en deze daarna heeft klaargemaakt. De lunch bestaat dus uit gegrilde Kapiteinsvis en Kapiteinsvis gekookt met een saus van tomaat, rijst en Papaya toe. We hebben het gegeten op een groot zaal dat even van de boot werd gehaald zodat we ons erop konden zetten. Heel leuk dus en echt lokaal. Verder zijn we nog de gehele dag op het strand geweest. Onder andere nog wezen zwemmen in de warme zee en ‘s avonds met de hele groep weer gezellig gegeten. Ditmaal Langousten met groenten en brood. Ja, we eten hier echt prima. Ik had het niet verwacht maar echt alles is tot nu toe erg goed. Na nog gezellig wat drinken met de gehele groep op een terrasje voor één van de kamers, naar bed. Wel gek na zo’n week met veel wandelingen nu helemaal niets te hoeven, maar ook wel fijn, want ik voelde me de hele dag al niet zo lekker.

Dinsdag 2 oktober

Vandaag bij opstaan voel ik me gelukkig wat beter. Enkel nog erg verkouden en wat keelpijn, maar een stuk beter dan gisteren. Na het ontbijt kregen we kleine rondleiding door een vissersdorpje in de buurt van het hotel. Met de groep hebben we gezamenlijk wat schoolspulletjes ingekocht die we eigenlijk aan het schooltje daar in het dorp wilde geven, maar nu deze gesloten bleek te zijn bewaren nu alle spullen in de bus voor wanneer we een schooltje onderweg tegenkomen die de spullen goed gebruiken kan. Verder stond er vandaag weer niks gepland. Er waren mogelijke excursies hiervan uit het hotel, maar het grootste gedeelte kon niet plaatsvinden, te veel wind om te gaan snorkelen, niet meer het walvisseizoen. Dus maar weer een dag op het strand door gebracht. Ook geen straf hoor! :) ‘s Middags zijn Anna en ik gaan lunchen met onze reisleider en chauffeur en assistent in een hotel iets verderop. ‘s Avonds echter wederom een buffet met de groep in het hotel.

Woensdag 3 oktober

Vandaag op doorreis vanaf het strand naar opnieuw het hotel in Isalo. Allemaal moe van het niks doen en nog een lange rit te gaan. Tussenstops voor wederom lunch bij pizzeria, een stop bij een dorpje waar veel saffier en andere edelstenen worden gewonnen en met zonsondergang bij de ramen in rotsen. ‘s Avonds in het hotel aan de visfilet met vanillesaus, verrassend lekker! En weer naar bed..

Donderdag 4 oktober

Voor ons met Shoestring opnieuw een doorreis dag. Na ontbijt rond een uur of zeven weer de bus in. Langs een dorpje waar ze zelf hun papier maken met winkeltjes vol souvenirs. Daar zijn we tevens ook gestopt voor een sandwich als lunch. Onze reisleider liet echter weten dat hij er vandaag niet helemaal bij was omdat hij te horen had gekregen dat het niet zo goed ging met zijn vrouw. Gelukkig voor hem was er niet veel te vertellen onderweg, want dit stukje hebben we de heenweg naar het strand ook al gereden. Maar natuurlijk wel erg vervelend. In een ander dorpje zijn we nog gestopt bij wat winkeltjes en kregen we de tijd zelf rond te lopen, wat toch wel zo leuk is. Zo krijg je het meest mee van de sfeer in zo’n stad. Anna en ik hebben er een kleine wereldkaart gekocht voor in het weeshuis of op het schooltje. ‘s Avonds sliepen we in het hotel ‘Soratel’ in het plaatsje Fianarantsoa. Na een veel te zoute pizza als avondeten, in het hotel wel kunnen skypen met familie thuis. Het hotel had namelijk gratis Wi-Fi verbinding, dus daar hebben we wel even gebruik van gemaakt :) Ik denk dat de pizza wat verkeerd gevallen is, want alles kwam er die nacht weer uit. Ik voelde me al niet zo lekker deze week dus ik denk ook dat dat nog dwars zat, maar ik was ook niet de enige. Iedereen voelde zich wat minder fit deze week. Krijg je van het niks doen he? :)

Vrijdag 5 oktober

Vandaag de chauffeur en assistente als reisleider, want onze huidige reisleider is naar zijn vrouw in Ansirabe. Ik voelde me ‘s ochtends nog wat zwakjes van de dag ervoor, maar naar een pilletje tegen reisziekte toch maar de bus in. We rijden door naar opnieuw een plaatsje aan de kust en huisjes bij het strand. Ook hier hebben we eigenlijk weer alle tijd aan ons zelf. Ik had het wel fijn gevonden als we nu wel wat te doen zouden hebben, maar we hebben ons ondanks dat prima vermaakt. ‘s Middags fruit en crêpes als lunch en een wandeling door het dorpje. Bij de Makishop tegenover het hotel hebben Martine, Wanda, Anna en ik spontaan opvolgend een massage afgesproken voor de volgende dag. Ik heb nog nooit echt een massage gehad, maar we zullen zien. Verder ben ik samen met Isabelle, Geralt en Martine over het strand gaan lopen. Wij zijn echter geheel de verkeerde kant opgelopen. Dit gedeelte van het strand leek meer op een riool en vuilnisbelt. De volgende keer gaan we dus maar net als de andere van de groep rechtsaf! :( ‘s Avonds hebben we lekker gegeten in een restaurant van een voormalige Belg. Lekkere vis met frietjes.

Zaterdag 6 oktober

Vandaag zijn ook de chauffeur en assistent vertrokken naar hun volgende klus, dus nu mogen wij als groep onze eigen gids spelen :) Na thee met crêpes als ontbijt, zijn we een vanille verwerkingsbedrijf gaan bezoeken. Ditmaal met de ‘Push-Push’ als vervoersmiddel. Dit is een soort rijtuigje, enkel dan getrokken door een persoon. Met z’n tweeën per wagen. Wel een hele ervaring, maar je voelt je wel een heel bekijks. Na het bezoeken van het vanillebedrijf zijn we, wederom met de ‘Push-Push’, naar de haven van het stadje gebracht. We hebben daar wat rondgekeken en ik ben met Sander, Wanda en Anna teruggelopen naar het hotel, over ditmaal wel, het schone stuk strand. Voor de rest heb ik die middag nog wat rondgelopen door het stadje en we hebben nu in het totaal drie posters gekocht, nou eigenlijk heeft de groep die voor ons gekocht, voor in het weeshuis en op het schooltje. Heel leuk! Tussen vijf en zes zou ik mijn massage hebben. Martine die als eerste moest kwam echter zeggen dat ik voor de eerste keer dit echt niet fijn zou vinden. Het schijnt nogal een stevige massage geweest te zijn. Wanda vond dit echter wel een prima massage. Dus na Anna ben ik ook gegaan. En ik, ik vond het eigenlijk ook wel heel prettig. Ik voelde me na de massage echter weer even fit en opgeladen! ‘s Avonds hebben we gegeten in het restaurant van een hotel iets verderop. Echt harstikke aardige bediening en lekker eten: Spaghetti met gamba’s en groenten. Heerlijk en met de groep zo heel erg gezellig!

Zondag 7 oktober

Te vroeg opgestaan vanmorgen voor vertrek met boot. Om kwart over vijf gewekt door de wekker en om zes uur stonden we allemaal met bagage bij de receptie. Vanuit het hotel zouden we iets verderop het kanaal over gaan varen met een boot. De boot, echter vrij simpel met houtenbankjes langs de zijkant en een overkapping, zou ons voor de komende twee dagen over het water voeren van het aangelegde kanaal dat parallel langs de zee en kust loopt. Iets na zeven kregen we het ontbijt op de boot. Onderweg zijn we vandaag tweemaal gestopt bij een dorpje en een paar maal voor de plaspauze. Ook de lunch werd ons op de boot geserveerd: Patat, salade, zébu, groenten en rijst. De twaalf uur varen op het waren heeft me echter prima bevallen. Wat gezellig kletsen en ook bovenop de overkapping is het mogelijk wat te zitten in de zon. Heel gezellig. ‘s Avonds vlak voor het donker aangekomen en na wat te eten een overnachting in een wat primitief, maar prima hotel.