Update 5 - MADAGASKAR

22 oktober 2012 - Antananarivo, Madagaskar

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Bij deze het verslag van onze eerste "werkweek" hier in Madagaskar.

Maandag 15 oktober

De eerste dag van werken. Nou, we mogen nog rustig beginnen, dus echt werken kan je dit nog niet noemen, maar het is een begin. Na een maand rondreizen nu echt aan de slag. De school begint om 08.00 uur, maar wij hoeven vandaag enkel vanaf ongeveer half tien te helpen. Dus om zeven uur opstaan, omkleden, de kinderen en Honorine uitzwaaien naar school en ontbijten met mouvakasiebroodjes. We hebben nog wat tijd voor vertrek naar school, dus ik ben nog even voor mijn blog gaan schrijven. Om half tien vertrekken Anna en ik dan naar het kleuterschooltje. We worden ontvangen in het klaslokaal van de kleuters door Honorine en de kleutertjes. We stellen ons voor en spelen daarna wat met de kinderen. Rond een uur of elf sluiten we de dag af en lopen we in een sliert naar een huis iets verderop dat dient als de kantine. Mevrouw Nordine zorgt met hulp voor een groot bord met eten voor ieder kind. Het is aandoenlijk al die kinderen te zien eten van een goede maaltijd. Na de maaltijd gaan alle schortjes af en worden de kinderen buiten opgewacht. Hun schooldag zit erop. Anna en ik helpen afruimen en verzamelen de schortjes. Samen met twee jongens doen we de afwas. Na terugkomst in het weeshuis krijgen ook wij een bord met rijst en patatjes voorgeschoteld. Niet veel later na de lunch vertrekken Honorine, Anna en ik naar het dorp voor wat boodschappen en geven er het eerste geld uit voor de stichting. Voor de kantine kopen we zestig nieuwe lepels en zo’n dertig plastic bekertjes. Voor het weeshuis kopen we ook nog wat kopjes en wat mandarijnen voor de kinderen. Voor het verlengen van het VISA halen we bij de dokter van het dorp een medische verklaring. Verder hebben we ook even gesproken met een Engelse student, Jamie genaamd, die eventueel ook wat werk gaat verrichten op het schooltje waar wij nu werken. Verder zijn we nog langs de directrice van de school gegaan. Het is haar man die afgelopen week in de buurt is overleden. Als betuigen van condoleance geven we haar wat geld. Dit schijnt hier de gewoonte te zijn wanneer er iemand is overleden. Na terugkomst van het dorp zijn we nog wat met de kinderen gaan spelen. ’s Avonds voor het eten viel de stroom even uit in het dorp en hebben we heel gezellig overal kaarsjes aangestoken. Zo snel als de stroom uitviel, was de stroom echter ook weer aan, dus we hebben gewoon kunnen bij licht :) Ditmaal weer rijst, maar nu met gekruid omelet en groenten. Erg lekker. Nog wat typen voor de blog en dan naar bed.

Dinsdag 16 oktober

Om kwart voor 8 zijn we richting het schooltje gegaan. We hebben geholpen met het uitdelen van de schortjes aan alle kindjes. Blauwe schortjes voor de jongens en roze voor de meisjes. Liedjes zingen, spelen en al spelender wijs leren de kinderen van alles. Heel leuk om te zien hoe Honorine, ondanks haar bijna 60 jarige leeftijd, nog zo actief met de kinderen om kan gaan. Een echte kleuterjuf is ze. Halverwege de ochtend kregen Anna en ik een korte rondleiding langs de andere klaslokalen. In het totaal kent de school zo’n 370 kinderen. In verschillende klassen werden we welkom geheten en hebben we ons voorgesteld. Echt heel om alle kinderen zo te zien. We kunnen nu al aan de slag gaan met ons eerste project. De school is tijdens onze afwezigheid voor de rondreis geheel aan de buitenkant opnieuw geschilderd. Nu kunnen vele lokalen aan de binnenkant ook wel een kleurtje gebruiken en zijn sommige vloeren er ook slecht aan toe. Dit samen met de behoefte aan een lijst van schoolspullen, willen we als eerst grote project gaan aanpakken. Deze week krijgen we als het goed is een lijst door met alle benodigdheden. We gaan ideeën verzinnen voor elk lokaal wat betreft de beschildering. We kunnen nu dus echt aan de slag! De kleuterklas duurt tot een uur of elf. Dan sluiten we alle ramen van het klaslokaal en lopen we met de gehele groep langs het weeshuis naar een gebouw wat verderop voor de door de stichting gefinancierde maaltijd. Madame Nordine bereidt samen met een andere vrouw en twee jongens dus de maaltijd voor de kinderen. Ze krijgen drinken uit een gekleurd plastic kopje en een bord vol met rijst en pasta of groenten. Als de kinderen klaar zijn doen wij ze de schortjes af en worden ze buiten opgewacht. Anna en ik hebben wederom geholpen met de afwas. Na het afruimen en afwassen zijn Anna en ik ook vrij om te gaan. Allereerst kregen wij ons middagmaal voorgeschoteld. Rijst met groene groenten en wat vlees. Daarna hebben we wat was gedaan. Met wat gekocht zeep en in een teiltje. Nog best even een klusje. Alles te drogen of de reling en de veranda en niet veel later daarna zijn Honorine, Anna en ik naar het dorp afgedaald naar het dorpje voor het maken van pasfoto’s en het regelen van wat papieren voor het verlengen van het visum. Verder hebben we ook nog weer wat groenten gehaald op de markt. ‘s Avonds wederom rijst gekruid en met wat groenten en daarna wat msn’en met iedereen thuis en naar bed.

Woensdag 17 oktober

Ook vandaag zijn we op tijd begonnen in het kleuterschooltje. We hebben de kinderen ’s ochtends begroet, een schortje voor gedaan en verder geholpen alle kinderen weer te begeleiden naar de lunch in de kantine. Zo’n ochtend vliegt voorbij. Je bent continu bezig de kinderen te vermaken, ze te troosten en in de gaten te houden, maar het is wel erg leuk. We zijn al hard aan het nadenken wat we komende week met de kinderen willen gaan doen. Het moet echter wel heel basic zijn. Zo hebben ze vandaag pas voor het eerst zelf een streepje leren zetten. Dit spelende wijs met een liedje. We zijn echter wel halverwege de ochtend nog even naar het dorp gegaan om wat te regelen voor het verlengen van het visum. Vanmiddag zullen we samen met Honorine alles op orde brengen en nogmaals langs het district gaan voor de ‘finalcheck’. Na de afwas hebben Anna en ik geluncht en zijn we wederom met Honorine naar het dorp afgedaald. Ditmaal hebben we toch nog  veel moeten regelen om alle papieren rond te krijgen voor het verlengen van het visum. Ik wist niet dat we hier ook nog zoveel voor zouden moeten doen. Maar naar heel wat heen en weer geren en een beetje gestress hebben we nu alles rond (,als het goed is). Pas om half zes waren wij weer terug bij het weeshuis. Honorine had ondertussen boodschappen voor morgen gedaan en is ook met de taxi weer aangekomen bij het weeshuis. Ze moest ditmaal extra boodschappen doen, omdat er morgenmiddag een groep Nederlandse toeristen hier zal komen eten. Aan ons de vraag of wij ze morgen wat willen rondleiden door het weeshuis en of wij ze wat willen vertellen over de stichting. Natuurlijk is dat prima. Niet veel later na terugkomst worden we gevraagd om te komen kijken bij het dansen. Elke woensdag wordt er aan alle kinderen van het weeshuis dansles gegeven. De dansles wordt gegeven door één van de jongens die ons ’s middags ook helpt met afwassen. Anna en ik kregen een tiental verschillende dansen te zien. Echt superknap hoe zij alle zo kunnen dansen. Ik wordt daar wel een beetje jaloers van :) Na het eten zijn we rond een uur of zeven zijn we naar boven gegaan en heb ik weer verder nog wat voor de blog getypt.

Donderdag 18 oktober

Afgelopen nacht ben ik weer beroerd wakker geworden uit me slaap. Ontzettende pijn in mijn buik en echt niet lekker. Ik heb dus wat slecht geslapen en voel me nu deze ochtend nog wat slap. Anna is wel gewoon ’s ochtends om acht uur begonnen op het kleuterschooltje, maar ik ben wat later heen gegaan. We hebben de kinderen aan het einde van hun schooldag weer begeleidt naar de kantine. Na de afwas zijn we terug gelopen naar het weeshuis, waar Anna en ik beide wachtten op de aankomst van de groepsreis. Rond één uur kwamen ze aan en hebben wij gezamenlijk met de groep groentesoep en sandwich omelet gegeten. Anna en ik hebben de groep wat rondgeleid door het weeshuis en een beetje wat verteld over de stichting. Wel een gek idee dat wij ook zo’n een groepsreis hebben gemaakt en als echt toeristen hier hebben rondgelopen terwijl zij ons nu zien als hier wonende en kunnen wij hun wat vertellen. Na hun vertrek hebben we nog tikkertje gespeeld met de kinderen en Fahra, de dochter van Honorine, kwam ons vragen of wij meewilden naar haar dansles. Dus Anna en ik kregen van Fahra en de twee jongens van de afwas (ik weet hun naam eigenlijk nog niet ;) in het zaaltje, waar ook ’s middags de kleuters te eten krijgen, dansles. Het was echt heel leuk, dus waarschijnlijk gaan we morgen weer daarheen. We zijn er de hele middag geweest. Na terugkomst was het min of meer al etenstijd en zijn we gaan eten en ik zit nu dan weer even voor mijn blog te schrijven. Het stinkt trouwens wel erg in onze kamer op dit moment. Ze hebben hier een zelf gemengd goedje van benzine, zeep en nog wat spullen over onze vloer en over die van het gehele weeshuis uitgesmeerd. Het schijnt wat te helpen tegen de vlooien. Dit hoop ik maar, maar voor nu stinkt het nogal. Verder voel ik me gelukkig een stuk beter dan vanmorgen, dus het was gister waarschijnlijk gewoon allemaal een beetje verkeerd gevallen.

Vrijdag 19 oktober

Vanmorgen zijn we voor de verandering niet naar het schooltje gegaan. Honorine, Anna en ik zijn om half acht vertrokken richting het dorp. We hebben er boodschappen gedaan voor vrouwen en jonge jongens die in de gevangenis zitten. Honorine brengt daar elke week eten heen en vraagt of er nog dingen nodig zijn. Dit hebben Anna en ik dus deze week verzorgd. Wel een bijzondere ervaring. De veertien vrouwen hebben we voorzien van een aantal kilo aardappels en wortels en het tiental jongens van ieder een zak rijst met twee aardappels en twee wortels. Verder hebben we ook de medicijnen opgehaald voor de jongen hier uit de buurt met diabetes. We zijn nog verder gaan lopen naar een ander weeshuis een stuk verderop. Dit weeshuis is opgezet door een vrouw waarmee Honorine voorheen op een andere school werkte. Dit grote gebouw dient als onderdak voor zo’n zestien kinderen van verschillende leeftijden. We zijn enkel even gaan kijken en na nog wat boodschappen voor het weeshuis van Madame Honorine zijn we terug gegaan. Vlak voor het middageten waren we weer terug. We hebben dus een hele wandeling gemaakt. De rest van de middag zijn we wat gaan uitrusten en heb ik een beetje Malagasy proberen bij te leren. Op onze kamer liggen nog wat boeken voor algemeen gebruik en van andere vrijwilligers. Hierbij ook een Engels-Malagasy boek. Het is wel erg leuk om zo zelf wat te bestuderen. Na nog wat rondrennen met de kinderen zit de dag er eigenlijk al weer op en na het eten gaan we naar boven, msn ik nog wat met iedereen thuis en gaan we slapen.

Zaterdag 20 oktober

Vandaag is er geen school en is het ook hier gewoon weekend. ’s Ochtends dalen Honorine, Anna en ik weer af naar het dorp voor wat boodschappen voor het eten morgen en voor het bijkopen van het internet tegoed van Anna en mij. Honorine zal niet met ons mee terugkeren naar het weeshuis, maar doorlopen naar een kerk in het dorp waar ze een bijeenkomst zal hebben. Dit heeft ze eens in de zoveel tijd en dan is ze de hele dag weg. Vandaag dus ook en Anna en ik lopen met de boodschappen zelf weer terug. Nu komt het ons eigenlijk wel goed uit dat Honorine vandaag een dagje weg is. Voor haar verjaardag, 2 november, wilden wij vlaggetjes laten beschilderen door alle kinderen uit het weeshuis. Het zou leuk zijn als het een verrassing blijft, dus nu gebruiken we mooi de tijd alle kinderen uit te leggen wat ons idee is. Een deel van de kinderen heeft inmiddels een vlaggetje beschilderd. Ik denk dat de slinger als geheel straks erg leuk wordt. Tot een uur of twee zijn we creatief bezig geweest met het tekenen, knippen en beschilderen van de vlaggetjes, gemaakt uit een wit lakenzak. De komende weken kan de rest van de kinderen nog een beschilderen zodat we straks één lange slinger hebben uit naam van ons en alle kinderen van het weeshuis. Om half drie hebben we een afspraak staan met Adrien van het Alliance Français. Om twee uur lopen we weer richting het dorp. Adrien hebben we voor de rondreis ook al gesproken over de eventuele mogelijkheden voor ons en de kinderen in het weeshuis. Hij is heel gemakkelijk en er zijn tal van mogelijkheden. Als tweede project zouden we dan ook graag alle kinderen in het weeshuis een lidmaatschap geven in de Alliance Français. Naast dat de kinderen dan alle mogelijkheid hebben tot de Franse taal via boeken en computers hebben ze ook de mogelijkheid zich aan te sluiten bij verschillende clubs en kunnen ook wij vanuit daar veel voor de kinderen organiseren. Komende week zullen we met de kinderen daarheen gaan en zullen ze er een rondleiding krijgen. Aan de hand daarvan en in overleg met Madame Honorine en Remi zullen we ook daar mee aan de slag gaan. Anna gaat er zelf ook een taalcursus Frans volgen. Volgende week vrijdag zal ze daar beginnen. Wel ook echt heel leuk dat we zo nog wat andere leeftijdsgenoten ontmoeten. Adrien is dan wel wat ouder dan wij zijn, maar zo komen we ook wat meer in contact met andere buitenlanders die hier zitten. Hij heeft al voorgesteld misschien eens met z’n allen ergens te gaan lunchen ofzo. Dat lijkt mij erg leuk! ’s Middags wat voor de blog getypt, nog wat gespeeld met de kinderen en ’s avonds na het eten nog even wat Malagasy geleerd. Echt heel leuk om te doen hoor! Het is zo’n andere taal.

Zondag 21 oktober

Vandaag zullen Remi, Maiya en Marlies en familie langskomen. We verwachten ze tussen de middag voor het middageten. Ze zullen hier een paar dagen verblijven. Leuk om Marlies en haar familie te ontmoeten en natuurlijk om Remi en Maiya weer te zien. En ook is het wel lekker één dag in de week wat rustig te kunnen beginnen. Op zondag gaan hier alle kinderen naar de kerk. Van ons wordt dan niet verwacht dat we meegaan en dus genieten we deze dag van het rustig opstaan en het even niks hoeven. Vandaag is er echter maar een korte dienst van een uur. De zon brand vandaag fel en het zo warm dat ze dus nu zelfs de kerkdienst wat hebben ingekort. Na de dienst wordt alles schoongemaakt en wordt er in alle drukte voorbereidt op de visite. Ballonnen worden opgehangen en het eten word bereidt. Om 1 uur komen Marlies en haar familie dan aan. Ze worden warm welkom geheten en na een lunch van rijst met groene bonen en wortels (dit is nu al mijn lievelingseten hier =) krijgen Marlies en haar familie een rondleiding. Maiya heeft ons de week ervoor al gevraagd of wij haar zouden willen schminken dus dat gaan we doen. Al snel komen er meer kinderen, maar ontzettend leuk om te doen. Niet veel later worden alle kinderen echter opgetrommeld, want als verrassing voor Marlies en haar familie hebben ze vele dansjes ingestudeerd die ze hun nu gaan laten zien. De muziek begint en iedereen zit klaar. In de meest mooie outfits laten zowel de groep jongere kinderen als de oudere kinderen vele dansen zien. Van rock, tot hiphop. En ze kunnen het echt goed hoor! Hier kunnen ze nog veel meer mee bereiken. Een heel middag vullend programma, maar de familie van Marlies en ook wij allemaal en zelfs de hele buurt heeft ervan genoten. Tot aan het avondeten zijn wij nog bezig geweest met het schminken van de kinderen. Voor het eten vertrokken Marlies en familie en Remi, Maiya en Marc. Na het avondeten nog leuk deze feestelijke dag afgesloten.

1. Margot:
    22 oktober 2012
    Zo beleven we ook een beetje jou avontuur! Leuk om te lezen. Liefs xxx
  2. Tante Bie:
    23 oktober 2012
    Hi ,leuk schooltje en klasje zo te zien. En wat een mooi papiergeld!
    Toch wel een heel avontuur he als je ' t mij vraagt! Erg leuk dat we je stapje voor stapje kunnen volgen!
    Dikke kussen
  3. Margot:
    23 oktober 2012
    Fototoestel doet het goed zo te zien. Mooie foto's !!!