Update 8 - MADAGASKAR

11 november 2012 - Antananarivo, Madagaskar

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Iedereen nog ontzettend bedankt voor de felicitaties voor mijn verjaardag!

Maandag 5 november

Na nogmaals een onrustige nacht, met koorts en veel wc-bezoeken, zwakjes opgestaan. Na rustig wat blijven liggen en een glas ORS en twee glazen thee voor ontbijt hoeven we vandaag niks te doen. Op zich wel fijn dat ik nu me niet zo lekker voel, nu we hier zijn in Ansirabe. Hoef ik niet elke keer twee trappen af voor de wc of de emmer te gebruiken.. Een geluk bij een ongeluk he? ;) Remi heeft me gezegd het nu dan ook echt rustig aan te doen. Des te sneller ben ik er weer boven op. Dus vandaag heb ik eigenlijk niet veel gedaan.. :) Ik heb mijn blog bijgewerkt, wat tijdschriften gelezen. Na de lunch met Anna, Remi en Maiya kreeg ik van hun nog een taartje met eigen naam erop voor mijn verjaardag gisteren. Harstikke lief! ’s Middags na thuiskomst van Maiya hebben we nog met Maiya gekleurd, hebben we avond gegeten en toen, zat de dag er al weer op. Ik zou ’s avonds nog even gaan skypen, maar met donkere lucht en uiteindelijk nog heel wat regen en onweer was het internet niet mogelijk dus dat ga ik morgen nog maar even proberen.

Dinsdag 6 november

Nog maar weer een rustdag ingelast. Ik moet eerst echt weer beter zijn wil ik weer wat gaan doen. Dus me maar weer rustig houden. Wat langer blijven liggen en na een douche voel ik me in ieder geval weer wat opgefrist. Gelukkig heb ik hier ook echt de mogelijkheid rustig aan te doen. Het is op dit moment warm maar met een windje. Echt lekker weer en het is hier zo rustig! Remi heeft vandaag even geen gasten. Gister waren er nog drie mannen en morgen komen Peter en Monique vanuit Nederland langs. Ontbijten, lunchen, avondeten, lezen, spelletjes doen. Even gewoon rust.. Nu ik vanaf vannacht enkel slijm en bloed als ontlasting heb, en nog steeds met buikpijn naar de wc toe rennen moet, ben ik met Remi toch nog maar even langs de dokter geweest. Ik dacht zelf aan een flinke darminfectie, maar volgens de dokter is het een amoebe. De amoebe bijt zich vast in mijn darmwand op het moment dat er eten langskomt. Om die reden pijn in de buik en bloed en slijm. De dokter schreef me direct medicijnen voor, die je daar in het zelfde gebouw direct afhalen kan. Deze kliniek oogt schoon, groot en georganiseerd. Hier komen alle werknemers uit de fabrieken in de buurt mocht ze iets mankeren en ook Remi komt hier als er iets is. Door een aardige vrouw zijn we snel geholpen. Maar goed dat we toch even langs zijn gegaan. Met de medicijnen moet het na een kleine week over zijn. Na het avondeten nog wel contact gehad via Skype, maar verder niet te laat op bed.

Woensdag 7 november

Toch nog onrustig geslapen en nu meer pijn in mijn buik, maar dit laatste zullen de medicijnen wel zijn. Vandaag zullen Peter en Monique rond een uur of één arriveren bij Remi. Voor bij de lunch wordt chocoladetaart gemaakt en voor het avondeten kroketten en chocoladepudding. ’s Ochtends halen we met z’n vieren eerst de boodschappen en gaan Remi, Anna en ik nog langs het kleuterschooltje dat de stichting ondersteund hier in Ansirabe. Het is vlak bij Remi. Anna en ik delen wat koekjes uit, maar het blijft verder bij een kort bezoek. Wel zouden wij misschien ook dit klaslokaaltje wel een kleutertje kunnen geven. Als we tijd over hebben lijkt ons dit zeker een leuk idee. Ik moet me echter verder wat rustig houden, dus na terugkomst heb ik met Maiya op de bank kinderfilmpjes gekeken tot aan de lunch. Tijdens de lunch mogen wij Peter en Monique ontmoeten. Zij zullen komende drie weken in Madagaskar verblijven. Ze zijn hier al vaker geweest en hebben al meerdere malen voor Remi en de stichting spullen ingezameld en opgestuurd met de container. Nu hopen zij hun container hier over enkelen dagen te zien aankomen. Heel leuk om ze te ontmoeten. Na de lunch heb ik tot het avondeten wederom niet veel gedaan.. Ik wordt er zelf ook een beetje vervelend van, maar snap dat rust de enige mogelijkheid is om er zo snel mogelijk weer bovenop te komen. ’s Avonds hebben we met z’n alle gezellig in het restaurant gegeten. Met onder andere de zelfgemaakte kroketten. Dit is nou iets wat je hier in Madagaskar niet vinden kunt, maar nu Remi het recept heeft kunnen hier zelfs in Madagaskar kroketten worden gegeten :)

Donderdag 8 november

Vandaag na het ontbijt en de spullen pakken vertrekken Anna en ik met Remi in Marc terug naar Ambositra. Het was heerlijk een paar dagen bij Remi te kunnen zijn. De volgende keer wil ik echter me goed voelen en ook wat kunnen betekenen daar. Iets na negenen vertrekken we en iets voor elven komen we aan in Ambositra. We stoppen met de auto bij de school zodat we daar Honorine kunnen begroeten en zodat we met de kinderen kunnen meelopen naar de kantine. Onze spullen zijn al voor onze deur gezet, als we na de lunch van de kleuters aankomen in het weeshuis. Remi en Marc blijven voor de lunch. Daarna installeren Anna en ik alles wederom op onze kamer en na uitzwaaien van Marc en Remi, die weer terugrijden naar Ansirabe zijn we weer helemaal thuis :) Aan het einde van de middag nemen Anna en ik vouwblaadjes, scharen, kleurpotloden en lijm mee naar beneden. Met de kleine kinderen die in de middag geen school hebben slaan we aan het knutselen. Heel leuk en gezellig. Ook de drie kinderen, het gezin geadopteerd door Marlies, Manon en hun ouders,  komen erbij zitten, nadat ze zijn opgehaald om de baby melk te geven. De afgelopen dagen waren wij er niet, maar heeft Fahra voor de baby en kinderen gezorgd. De baby ziet er al een stuk beter uit. We maken slingers, kleedjes, tasjes en tekeningen. Alles ligt niet veel later onder de papiersnippers. Als het donker begint te worden vegen we alles bij elkaar en ruimen alles weer op. Na het eten nog maar even de blog bij typen en in mijn eigen bedje, op onze kamer (!) nog even lezen en naar bed.

Vrijdag 9 november

Na een maar twee keer onderbroken nacht, prima geslapen. Het kleuterschooltje is vanmorgen enkel open voor de kleuters voor een bepaalde tijd om vitamine te halen. Verder is er vandaag geen les. Vandaag en op andere dagen buiten het weekend om, wanneer de kleuters niet naar school hoeven, krijgen ze ’s ochtends wel een ontbijt in de kantine. Zo missen ze die ene maaltijd per dag niet. Voor Anna en mij valt er dus vandaag niet veel te doen. Fijn dat ik nog even rustig aan kan doen. Ook Honorine had geen plannen voor ons, dus na de lunch zijn wij zelf naar het dorp gegaan voor wat boodschapjes voor ons zelf. Internetcredit, water, cola, wat fruit en pinda’s in dop en gesuikerde pinda’s. Om kwart voor vier begon voor Anna haar eerste les Frans in het Alliance Francais. Ik ben blijven wachten en heb ondertussen weer wat Malagasy opgepakt. Na een uur les kwam Anna uit het klaslokaal. De les beviel, wat fijn is en komende tijd zal zij dinsdag en vrijdag middag Franse les krijgen. Ik ben van plan me daar in het Alliance tijdens die uren te vestigen zodat ik wat Malagasy kan leren. Rond een uur of 6 waren we terug thuis, hebben we gegeten en gingen de luiken weer dicht.

Zaterdag 10 november

Vandaag hebben de kinderen om een uur of acht/negen sport, maar omdat we gister niet de boodschappen voor de gevangenis hebben kunnen doen, doen Honorine, Anna en ik dat dus vanmorgen. Ik heb inmiddels een vrij handig systeem waarmee we de kosten goed kunnen bijhouden. Het gaat vooral om het geld van de pot dat we uitgeven. Ik heb nu standaard een pen en papier bij me waar ik direct opschrijf hoeveel geld eruit de pot gaat en aan wat. Zodra ik weer terug thuis ben schrijf ik het op in het schriftje en bereken ik hoeveel we in het totaal hebben uitgegeven. Zo weet ieder dus waar het geld heen gaat. Vanmiddag na de lunch zullen we met een deel van de meisjes van het weeshuis naar het dorp afdalen. We kopen er een fles nagellak-remover en nog wat potjes nagellak. Enkelen hebben al aangegeven een keer de nagels te willen lakken. Het is natuurlijk niet echt nodig, maar dit soort extra dingen zijn wel leuk om met ze te doen. Dus na wat nagellak en remover te hebben gekocht gaan we die middag met wat meisjes de nagels lakken. Gewoon leuk en gezellig wat met de meisjes te tutten :) Mijn nagels zijn inmiddels ook heuse kunstwerkjes. Na het avondeten, wat wederom bestaat uit de zoetige maïspap met banaan die Honorine speciaal voor Anna en mij heeft gemaakt vanmiddag en erg lekker is, probeer ik contact te zoeken met thuis via msn.

Zondag 11 november

De zondagochtend begint hier in het weeshuis vrij rustig. De kerkdienst begint rond een uur of negen, maar voor Anna en mij is de zondagochtend lekker rustig. We nemen alle tijd. Na het ontbijt heb ik rustig nog wat gelezen, heb ik een douche genomen en hebben ben ik rond elf uur gaan wassen. Niet veel later kreeg ik te horen dat er “Vasah” voor de deur stonden. Tot onze verrassing stonden Peter en Monique voor de deur. Zij zijn inmiddels bij Remi vandaan vertrokken en zullen de komende dagen in Ambositra verblijven. Tussen de middag eten ze mee met de lunch, bestaande uit rijst en sperziebonen-wortel-prutje en salade van komkommer, mijn lievelingsgerecht hier :) Tot in de middag zijn we wat rond het huis geweest en hebben we gezellig wat kunnen kletsen. Om drie uur zijn Anna en ik afgedaald naar het dorp voor wat flessen water, genoeg koekjes voor de kinderen in de kleuterklas als ontbijt voor morgenochtend en eieren voor Honorine. Op de terugweg kwamen we Peter en Monique tegen die we de komende dagen nog vaak langs zullen zien komen. Ze slapen in een hotel in het dorp en waren daar nu naar op weg. Remi heeft ze o.a. een doos tijdschriften meegegeven voor Anna en mij. Kunnen we hier af en toe ook een tijdschriftje lezen. Inmiddels is het hier al vijf uur en zal ik mijn blog updaten. Vanavond na het avondeten zal er niet veel bijzonders meer gebeuren, want de volgende morgen zullen we weer op tijd richting het kleuterschooltje gaan.

1. Margot:
    11 november 2012
    Hopen dat de medicijnen helpen, en je weer snel de oude bent! Liefs
  2. Annelies husslage:
    14 november 2012
    wat beleef je toch allemaal, lukt het een beetje met die kleuters.
    Hier zijn ze in afwachting van de sint.zaterdag komt hij aan en dan begint het spectakel.
    Kennen ze ook zo'n feest?
    liefs annelies
  3. Ada:
    24 november 2012
    Hallo Noor, wat beleef je toch een hoop, en wat verricht je daar enorm goed werk. Via Margot blijf ik wekelijks op de hoogte van je bezigheden. Je mama zit bij mij in de spinningles en we praten dan natuurlijk over je. Heel veel succes daar en pas goed op je eigen gezondheid. Ik vond je verhaal over het nageltjes lakken erg leuk. Echte meiden. Je hebt zeker ook al heel veel foto's gemaakt. Ik wens je nog een hele mooie tijd toe. Groetjes